میزان اقبال مخاطبان به سریالهای سیما و شبکهی نمایش خانگی و راهکارهای این دو رسانه در جلب مخاطب بررسی و ارزیابی شد .
کد خبر: ۷۲۸
تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
اين گزارش با تکیه بر نوعی از مخاطبسنجی ، میزان اقبال مخاطبان به سریالهای سیما و شبکه نمایش خانگی را مورد ارزیابی قرار داده و سپس به بررسی زمینهها و راهکارهای لازم به منظور تأمین نظر مخاطب در این حوزه پرداخته است.
به این منظور 5 سریال سیما و شبکه نمایش خانگی که بازه پخش همزمان داشتهاند، مورد بررسی قرارگرفتهاند.
راهکارها و سیاستهایی که برای سریالسازی در نظر گرفته میشود چندان متناسب با فضای رقابتی رسانهای در عصر حاضر نیست. تلویزیون علیرغم ظرفیتهای نوین موجود، همچنان به اصول پیشینی و قدیمی خود پایبند است و برای موفقیت در این عرصهی رقابتی تدابیر جدیدی به کار نمیگیرد.
شبکه نمایش خانگی با در نظرگرفتن ترکیبی از راهبردهای ذیل موفق به تأمین نظر مخاطب شده است:
شکلگیری رقابت واقعی و حرفهای بین عوامل تولیدکننده و همچنین خود آثار ، مدل زمانبندی استاندارد برای پخش سریال، بهرهمندی از شیوههای نوین و خلاقانه برای تبلیغ، استفاده از عوامل و چهرههای باتجربه و شناختهشده ، برخورداری از تنوع ژانری ، گزینش سوژهها و مضامین بکر و جدید، فاصله زمانی مناسب میان تولید و پخش سریال و تعهد و تبلیغ بیشتر بازیگران و ستارهها که تلویزیون نیز می تواند با رعایت موارد موفق موجب افزایش رضایتمندی مخاطب گردد .
این در حالی است که سریال های سیما به ندرت از چنین مزایایی در کنار یکدیگر برخوردار هستند. با توجه به نتایج به دستآمده در مقایسه میزان مخاطبان سریالهای «ممنوعه» و «بانوی عمارت»، این پیشفرض که عبور از خط قرمزها تنها عامل پرمخاطببودن آثار شبکه نمایش خانگی است، به طور کامل رد میشود.
با در نظر داشتن این نکته که تماشای سریالهای تلویزیونی نسبت به سریالهای شبکهی نمایش خانگی هزینهی مالی کمتری برای مخاطب خواهد داشت، این رسانه با بالا بردن کیفیت آثار خود از طریق راهکارهایی که در این گزارش ذکر شد میتواند گزینهی مناسبتری برای مخاطبان باشد و احتمالا با ایجاد تغییرات مطلوب میتواند عملکرد خود را بهبود بخشیده و در این فضای رقابتی موفق ظاهر شود.