اخبار مهم:
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱   ۰۳:۰۲
ارتباط با اعضای شورا
آخرین اخبار
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به زودی برای حل و رفع مشکلاتی که برای برنامه تلویزیونی «ثریا» ایجاد شده است، جلسه و دیداری با رئیس سازمان صداوسیما خواهیم...
معاونت صدای رسانه ملی با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در حوزه رسانه های نوین و فن آوری‌های جدید، اپلیکیشن (برنامه کاربردی) تلفن همراه خود را با عنوان ایرانصدا...
اولین نشست هم اندیشی اساتید حوزه فرهنگ ، ارتباطات و رسانه با دکتر محمد حسین صوفی دبیر شورا و با هدف بهره گیری از نظرات و دیدگاه های کارشناسان و اساتید...
مرکز بسیج سازمان صدا و سیما با همکاری سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس نقش اقوام را در هشت سال دفاع مقدس با ساختارهای مختلف به نمایش می گذارد.
علي بخشي‌زاده مدير جديد شبکه پويا ، اعلام کرد اين شبکه به زودي به شبکه رسمي کودک تلويزيون با چند کانال تبديل مي‌شود .
کد خبر: ۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
بررسي و تحليل نحوه تبليغات بازرگاني شركت سپيده ماهان كيش
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:
طي چند سال اخير، تبلیغاتی با مضمون "کرم حلزون برای پوست" و "کفش پیاده‌روی" و "دستگاه لاغری" را باید در شبکه‌های ماهواره‌ای سطح پایین می‌دیدیم و به دنبال آن، هشدارهای مکرر و فراوان متخصصان و پزشکان که این محصولات به هیچ عنوان دارای تاییدیه بهداشتی و علمی نیستند و صرفا یک کالا تجاری با تبلیغات فریب دهنده هستند. اما صداوسیما اخیرا نشان داد که توانایی پخش چنین تبلیغاتی در ازای امضای قراردادهای 28میلیاردی را دارد تا از این به بعد، دست مردم ایران در اخل کشور هم از این محصولات عجیب و بی مصرف کوتاه نباشد. حجم نمایش این تبلیغات به حدی است که تقریبا اکثر قریب به اتفاق بینندگان رسانه ملی را به واکنش وادار نموده و مردم از اینکه باید وقت زیادی از زمان طلایی خود را به تماشای تبلیغات کرم حلزون و کفش لاغري و دستگاه دراز نشست وجديداً چاقوي فولادي بگذرانند، گلایه می‌کنند. اما نكته قابل توجه ديگر سبك تبليغات اين محصولات است وعلت اين نوع تبليغات مشترك اين است كه تمامي اين تبليغات توسط يك شركت سفارش داده شده است ، در بررسي ها در خصوص اين شركت نكاتي وجود دارد كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت، با توجه به اين موضوع كه رسانه ملي مرجع اعتماد تجاري مردم مي باشد بايد در تبليغات چنين محصولاتي نكاتي همچون مجوزات بهداشتي مرتبط ، نوع توليد وكشور سازنده آن و حقيقي بودن تبليغات مورد بررسي قرار بگيرد كه طبق بررسي ها اين نكات از منظر صداوسيما در تبليغات اين چند محصول شركت سپيده ماهان به هيچ وجه لحاظ نشده است.

شركت سپيده ماهان كيش

شرکت سپیده ماهان کیش ازسال 2004 شروع به فعاليت بازرگاني نموده است وبرنامه های کاری این شرکت عمدتاً واردات وصادرات تمامی اجناس TV shopping از جمله لوازم خانگی و ورزشی بوده است. این شرکت سیستم فروش تلفنی (phone selling)را برای اولین بار در ایران راه اندازی کرده و تمامی محصولات خود از جمله لوازم خانگی و ورزشی را از این طریق به فروش می رساند ، ودر ادامه فروش اينترنتي وپيامكي را نيز براي فروش بيشتر محصولات وارداتي خود راه اندازي نموده است. اين شركت با عنوان فروشگاههاي زنجيره اي سپيده ماهان كيش درحال فعاليت مي باشد ودر حال حاضر33 نمايندگي فروش در سراسر كشور دارد. عضو هیات مدیره این شرکت در مصاحبه هاي خود مي گويد: «ما در واقع یک شرکت بازرگانی و شاپینگ هستیم که برای اولین بار این حرفه را در ایران پایه گذاری کردیم. کار اصلی ما تولید و توزیع انحصاری محصولات و پخش مستقیم آن به دست مصرف کنندگان است، بدون ایجاد واسطه. ما تمامی راه های سنتی توزیع را کنار زدیم مانند بسیاری از شرکت های مطرح دنیا محصولات را مستقیما به دست مصرف کنندگان می رسانیم در این رابطه حمیدرضا علی نژاد، عضو هیات مدیره شرکت سپیده ماهان به هفت صبح توضیح می دهد : این شرکت از حدود ۱۰ سال پیش کار خودش را شروع کرد و ما یک شرکت بازرگانی هستیم که محصولات متنوع و مختلفی را تولید و توزیع می کنیم. محصولاتی مانند دستگاه دراز و نشست تن تاک، کباب پز، قابلمه، چاقو، یک مجموعه زبان، کفش پیاده روی و … از جمله محصولات شرکت ما هستند.»

 


اما مديران اين شركت مدعي هستند كه فضاي ايجاد شده در رسانه ها اشتباه است واين شركت براي تبليغات محصولات خود قرارداد 28 ميلياردي را با سازمان صداوسيما منعقد نموده است وبعد از همراه اول وايرانسل سومين شركت در سفارش تبليغات به سازمان مي باشد.

كرم حلزون

شايد تا همین چند وقت قبل نام «حلزون» فقط یک نام ساده برای نامیدن یک حشره بود ونماد كندي در حركت اما در ماه هاي اخير بینندگان صدا و سیما در هر زمانی که یکی از شبکه های تلویزیونی را روشن مي نمايند با تبلیغات وسیعی از کرم حلزون روبرو می شوند، تبلیغاتی که روزانه بیش از یک ساعت از برنامه های صدا و سیما را دربر می گیرد و بسیاری از مخاطبان صدا و سیما را با حجم وسیع تبلیغات خود شگفت زده کرده است. با فراگیر شدن این تبلیغات شایعه های زیادی درباره این کرم و شرکت سازنده آن مطرح شده است ، عده ای این کرم را فاقد ارزش های علمی عنوان کردند و عده دیگری درباره این شرکت و وابستگی آن گمانه زنی هایی را مطرح می کردند وعده اي هم نشان اتهام را به سمت رسانه ملي مي گرفتند. امروز اگر کرم حلزون را درموتور جستجوي گوگل جستجو کنید به وبلاگی به آدرس halazun.persianblog.ir خواهید رسید، اینطور که پیداست این وبلاگ در کنار وبسایت halazun.ir به معرفی کرم حلزون می پردازد، در مطلبی از وبلاگ حلزون با فونت درشت نوشته شده است: تبلیغ شده در تلویزیون! يعني بزرگترين هنر اين محصول تبليغ شدن در رسانه ملي است همين وبس!!!

 



حال بايد از جنبه هاي مختلف تبليغات اين محصول را كه روزانه بارها از صداوسيما پخش مي شود مورد بررسي قرار گيرد كه اولين نكته در بررسي اين محصول شركت سپيده ماهان مجوزات بهداشتي اين محصول است كه در تبليغات نيز به داشتن اين مجوزات بارها اشاره مي شود كه طي بررسي ها ومطالب منتشر شده از طريق وزارت بهداست صرفاً مجوز اوليه توليد چنين كرمي صادر شده است وهيچ گونه تائيدي در خصوص خواص تبليغ شده در خصوص اين كرم توسط مراجه علمي وپزشكي به ويژه سازمان نظام پزشكي صادر نشده است مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشوراعلام نموده است:از وقتی تبلیغات این کرم شروع شده، هم به سازمان بازرسی کل کشور و هم به صدا و سیما اعلام کردیم که این محصول کانالهای قانونی برای تبلیغات را طی نکرده، از تولید کننده ها هم شکایت کردیم و برایشان احظاریه فرستادیم…
 كه اين نكته اي منفي است براي  رسانه ملي كه اجازه تبليغات محصولي را باعنوان جوان كننده پوست و رفع كننده چروك صورت را داده است درصورتي كه هيچ پشتوانه اي علمي براي آن وجود ندارد واين حرف فقط يك دروغ تبليغاتي است.

 

 



اما نكته ديگر حجم بالاي تبليغات اين محصول از رسانه مي باشد كه به اندازه اي است كه باعث دلزدگي مردم نسبت به تبليغات در رسانه شده است ،حجم تبلیغات وسیع این کرم این گمانه زنی ها را مطرح کرد که افراد عادی توانایی تامین چنین هزینه هایی را ندارند و ممکن است این شرکت وابستگی هایی به برخی نهادها و سازمان ها داشته باشدكه طي بررسي اين شايعات منتفي است وطي تماس با مسئولين شركت مشخص شد كه بخش عمده اي از قرارداد28ميلياردي مربوط به تبليغ همين محصول از شركت سپيده ماهان  مي باشد اما اينكه سقفي براي تبليغات براي چنين محصولي بايد وجود داشته باشد تا اعتماد مردم به رسانه از بين نرود نكته اي است كه بايد در مجالي مفصل مورد بررسي وتحليل قراربگيرد اما آنچه امروز در بين مخاطبان ديده مي شود ناراحتي ار اين نوع تبليغات مي باشد تا جايي كه در فضاهاي مجازي به تمسخر صداوسيما مي پردازند.




برخلاف سایر کشورها که کمیسیون های ویژه رصد تبلیغات در آنها وجود دارد و مخصوصا روی ادعاهای مطرح شده در تبلیغات آرایشی و بهداشتی حساس هستند، در کشور ما کمیسیون مستقلی وجود ندارد و صدا و سیما که امروز بیشتر از هر زمان به پول نیاز دارد، روزی یک ساعت کرم حلزون را برای مخاطبانش تبلیغ می کند آنهم بدون پشتوانه علمي و در حجم بيش از اندازه زياد. در نهایت انتشار مطالب مختلف در رسانه ها بر علیه کرم حلزون، نه به نفع این برند خواهد بود و نه به نفع تلویزیون، اگر شخصی به رسانه ای اعتماد داشته باشد و یکبار کوچکترین نقدی از کرم حلزون را در آن رسانه مطالعه کند، این برند نخواهد توانست با تبلیغات تلویزیونی، محیطی، اینترنتی و … آثار ذهنیت منفی به وجود آمده را پاک نماید.

كفش پياده روي

صداوسيما در اين روزها تبلیغ نوعی کفش طبی که مخصوص پیاده‌روی طراحی شده و باعث کاهش وزن و تناسب اندام در افراد مختلف می‌شود را تبليغ مي كندكه بخش زیادی از پیام‌های بازرگانی در رسانه ملی را همين تبليغا به خود اختصاص داده است. در این تبلیغات، یک نشانی اینترنتی برای خرید و سفارش آنلاین این محصول ارائه می‌شود تا مشتریان به آن مراجعه کنند و کالای موردنظر خود را سفارش دهند يا ميتوانند با پيامك يا تماس اين كفش را خريداري كنند ،كفش مورد نظر همان كفش تن تاك است كه توسط شركت سپيده ماهان يعني همان شركت توليد كننده كرم حلزون وارد بازار ايران شده است. با مراجعه به اين سايت ويك تحقيق ميداني نكاتي همانند تبليغات كرم حلزون ديده مي شود كه نشان از بي اعتنايي رسانه ملي به ماهيت تبليغات دارد، نگاهی به این سایت اینترنتی نشان می‌دهد که محصول موردنظر که در بهترین حالت یک کفش خوب و باکیفیت است، با قیمت غیرمعقول و غیرمنطقی 188 هزار تومان به فروش می‌رسد، هر چند خود این قیمت می‌تواند نمونه واضح و روشنی از گرانفروشی و ارائه اجناس با قیمتی چندین برابر ارزش واقعی آن باشد اما مساله اصلی چیز دیگری است؛ موضوعی که نشان می‌دهد صداوسیما با پخش تبلیغات گسترده این کالا، به صورت ناخواسته مسبب شکل گیری چه  سوء استفاده ای از مشتریان و خریداران آن شده است در صورتي كه همين كفش در فروشگاههاي ورزشي وكفش فروشي ها با قيمت100هزار تومان بفروش مي رسد كه سرزدن به يك مغازه ميتواند تائيد كننده قيمت بيش از اندازه اين محصول باشد ، حتي در يك سايت فروش اينترنتي ديگر نيز اين كفش پياده روي با نام تجاري ديگري با همين مشخصات وحتي همين شكل 80 هزار توان ارزان تر فروخته مي شود، در واقع شرکت سپيده ماهان كيش توانسته با همکاری ناخواسته صداوسیما، یک کالاي كه قيمت واقعي آن با قيمت فروش در تبليغات حدود دو برابر قیمت اختلاف دارد را به مردم بفروشد؛ کالایی که تا همین چند وقت پیش هم مشتری چندانی نداشته و تنها به مدد برخی تبلیغات در شبکه‌های زرد ماهواره‌ای می‌توانست تعداد محدودی از آن به فروش برسد. اکنون مشتری‌ها مانده‌اند و کالایی که برخلاف تبلیغات گسترده، کارایی چندانی هم ندارد و دو برابر قیمتی که همین الان می‌توان آن را خرید، تهیه شده است.
نكته ديگر در خصوص اين كفش كشور توليد كننده كشور مي باشد كه طبق بررسي و اعلام سايت شركت از كشور چين وارد شده است در صورتي كه توليد كنندگان داخلي همين محصول را با كيفيت بالاتر توليد نموده اند و رسانه ملي بدون توجه به حمايت از توليدات ملي به تبليغات گسترده يك محصول چيني با مبلغ ميلياردي پرداخته است.



 

اما نكته ديگر اينكه اين كفش قبلاً با همين طرح ومشخصات در شبكات ماهواره اي به فروش مي رسيده تبلیغ این کفش عینا کپی برداری شده از کفشی با همین شکل در شبکه های ماهواره ای است  با نام «پرفکت استپس» که همان کفش تن تاک است در حال حاضر با قیمتی حدود 188 هزار تومان در فروشگاه ها موجود است اما وارد کننده آن با تغییر نام آن به نام تن تاک سعی در فریب خریداران خود داشته است.




 
با مراجعه به سایت تن تاک به راحتی می توان دید که در عکس های منتشر شده فروشندگان حتی به خود زحمت نداده اند تا آرم پرفکت استپس را حذف کنند و در عکسی دیگر با فتوشاپ به جام لوگوی پرفکت استپس، نام تن تاک را قرار داده اند.


 
بر اساس بررسي از منابع آگاه این کفش به تعداد زیاد و در حد 3 کانتینر توسط فردی از اعضاي هيئت مديره شركت مذكور از كشور چین وارد کشور عزيزمان ايران شده و با وجود تلاش های بسیار برای فروش این کفش ها در امیریه، منيريه وديگر بازارهاي تجاري تهران این اجناس به فروش نرسید اما با تبلیغ آن در تلویزیون فروش خوبی را در بین خانم هایی که مطالب گفته شده در این تبلیغ را باور کرده اند، داشته است كه اين امر نشان از وظيفه سنگين رسانه ملي در معرفي محصولات دارد.

اما نكته ديگر در خصوص اين محصول تبليغات كمك به لاغري است كه هيچ مركز علمي وپزشكي مطالب ارائه شده در تبليغات صداوسيما را تائيد نكرده است واين كفش در بهترين حالت يك كفش ورزشي معمولي است كه با توجه به توليد اين كفش در كشور چين وقيمت نازل موجود در بازار بعيد است كيفيت مطلوبي نيز داشته باشد. این نوع تبليغات مصداق فریب دادن مخاطب است، وقتی برندهایی اين چنيني با تبلیغات عجیب و غریب در تلویزیون ظاهر شوند، تبلیغات تلویزیونی به مرور زمان با کاهش جدی اعتبار مواجه خواهد شد، و این کاهش اعتبار در عصری که سایر رسانه ها وارد رقابت با تلویزیون شده اند اصلا به نفع مدیران این رسانه نخواهد بود و در نهايت باعث از بين رفت اعتبار رسانه ملي دربين مخاطبان خواهدشد.

 


ديگر محصولات اين شركت كه درحال آغاز تبليغات گسترده مي باشد دستگاه دراز ونشست است كه اين كالا نيز توليد كشور چين است ، محصول بعدي چاقوي فولاد هلندي است كه باتوجه به وجود محصولات داخلي با كيفيت مطلوب حتماً آسيبي جدي به توليدات داخلي وارد خواهد شد.
                    
          

                   
صرف نظر از کيفيت خوب يا بد محصولات اين شركت يا دارا بودن استاندارهاي لازم يا نداشتن استاندارها؟ قصد داريم از زاويه اي ديگري به اين قضيه بپردازيم . بحث بر تبليغات بي حساب وكتاب دررسانه ملي مي باشد  رسانه اي كه همانند يك مرجع معتبر براي مردم ايران مي باشد واين نكته كه  آيا در سازمان صداوسيما يک کارشناس تبليغات دلسوز پيدا نمي شود که به اين روش غلط تبليغات اعتراض نمايد تا شان وجايگاه رسانه محفوظ بماند ، آيا اين به تاراج گذاشت اعتبار صداوسيما نيست !؟ پس جايگاه و حريم مخاطبان و بينندگان چه مي شود . اينكه صرف دريافت يك مبلغ ميلياردي مجوز تبليغات چنين محصولاتي را مي دهد از رسانه ملي كه دانشگاه ملي است بعيد است ، تبليغاتي كه فقط براي سر كيسه كردن مردم است وهيچ واقعيتي پشت ان نيست نه مجوزهاي لازم را دارا مي باشد نه تاثيرات  گفته شده ، منكر نياز به تبليغات در رسانه نمي شويم اما چگونگي اين تبليغات و خود تبليغات نيز در رسانه ملي جمهوري اسلامي اهميت دارد كه در اين موارد به هيچ وجه رعايت نشده است به نحوي از اعتبار رسانه ملي براي فروش چند محصول يك شركت استفاده شده واين اعتبار  از دست رفته با 28 ميليارد بدست آمده قابل مقياس نبوده است كه اميد است هرچه زودتر در نحوه تبليغات اين چنيني در رسانه ملي بازنگري شود تا ديگر شاهد اينگونه تبليغات وبا اينگونه محصولات نباشيم.

نكات تبليغات شركت سپيده ماهان كيش در رسانه ملي

1-تبليغات محصولات خارجي وعدم حمايت از محصولات مشابه وبهتر داخلي
2-تبليغات بيش از حد وزننده كه باعث دلزدگي وتنفر مخاطب مي گردد
3-استفاده از تبليغات دروغ در معرفي وكيفيت محصولات
4-عدم وجود مجوزات بهداشتي واستاندار در برخي از محصولات
5- قيمت گران محصولات تبليغ شده نسبت به بازار
6-بي اعتمادي مردم نسبت به صداوسيما
7-  نوع تبليغات عيناً از شبكات ماهواره اي كپي شده است

  منابع گزارش
-وب سايت تن تاك/سپيده ماهان/حلزون
-روزنامه هفت صبح
-وب سايت خبري قدس آنلاين
-وب سايت خبري خبر آنلاين
-وب سايت روزنامه رسمي كشور
-فروشگاه اينترنتي 5040
-فروشگاه اينترنتي شن شاپ

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک (ایمیل):
* متن نظر شما: