اخبار مهم:
جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱   ۲۲:۰۴
ارتباط با اعضای شورا
آخرین اخبار
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به زودی برای حل و رفع مشکلاتی که برای برنامه تلویزیونی «ثریا» ایجاد شده است، جلسه و دیداری با رئیس سازمان صداوسیما خواهیم...
معاونت صدای رسانه ملی با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در حوزه رسانه های نوین و فن آوری‌های جدید، اپلیکیشن (برنامه کاربردی) تلفن همراه خود را با عنوان ایرانصدا...
اولین نشست هم اندیشی اساتید حوزه فرهنگ ، ارتباطات و رسانه با دکتر محمد حسین صوفی دبیر شورا و با هدف بهره گیری از نظرات و دیدگاه های کارشناسان و اساتید...
مرکز بسیج سازمان صدا و سیما با همکاری سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس نقش اقوام را در هشت سال دفاع مقدس با ساختارهای مختلف به نمایش می گذارد.
علي بخشي‌زاده مدير جديد شبکه پويا ، اعلام کرد اين شبکه به زودي به شبکه رسمي کودک تلويزيون با چند کانال تبديل مي‌شود .
کد خبر: ۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
تبيين سبك زندگي ايراني و اسلامي در برنامه هاي شبكه هاي راديويي ايران ، جوان و تهران مورد بررسي و تحليل قرار گرفت .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:
در بررسي تحليلي و تطبيقي موضوع سبك زندگي در صداي جمهوري اسلامي ايران (شبكه هاي ايران،جوان وتهران)  نكات زير قابل توجه مي باشد :

1-    گزارش مذكـــور از بررســي كيفي بيش از (70 نوع برنامه كه معادل 2610 ساعت برنامهراديويــي) مي‌باشد بدست آمده است. كه ساعات به تفكيك شبكه ها در نمودار زير قابل مشاهده مي باشد.


 


2-    رويكرد حاكم بر اين گزارش بر اساس نگاه تطبيقي و تحليلي ميان سبك زندگي ديني و غربي و مقايسه عملكرد روندي وكيفي برنامه هاي صداي جمهوري اسلامي در نسبت با شاخصه‌ها و سوالات مطرح شده از جانب مقام معظم رهبري (دام ظله) در سفر به استان خراسان شمالي در مورد موضوع سبك زندگي مي باشد.

3-    بر اين اساس گزارش در سه فصل جداگانه (فصل1:مفهوم شناسي تطبيقي سبك زندگي در اسلام و غرب، فصل 2: عملكرد راديو در نسبت با سبك زندگي ديني و غربي،فصل3: نتيجه‌گيري ) ارائه گرديده است.

4-    سوالات 20گانه رهبر معظم انقلاب در باب سبك زندگي در 10 محور جداگانه به شرح زير تقسيم بندي شده است: خانواده ، اجتماع ،علم ،اقتصاد ،اخلاق ،سايبر ،فراغت ،معماري، مد و ورزش. برنامه‌هاي مورد بررسي در نسبت با مطالبات ايشان در اين 10 شاخصه مورد ارزيابي
قرار گرفته است.


5-    نتيجه گيري كلي از گزارش مذكور به شرح زير مي باشد:

1-5)حوزه خانواده:روند حاكم برنامه هاي راديويي در اين حوزه اگرچه در مواردي با طرح آسيبهاي درون خانوادگي و دعوت از كارشناسان به علل يابي مشكلات اين حوزه مي پردازد اما صرف آسيب شناسي بدون ارائه الگويي ديني و بومي از مناسبات اعضاي خانواده به خصوص زنان و متاسفانه با محوريت روانشـناسي غربي و انگـاره هاي وارداتي به ارائه راهكارهاي خنثي و غير كاربردي پرداختـه مي شود كه نيازمند بازنگري مي باشد.

2-5)حوزه اجتماع:برنامه هايي با موضوعا ت و چالش هاي اجتماعي سهم قابل توجهي از پخش شبكه‌هاي راديويي را به خود اختصاص داده اند كه نشان از اهتمام به اين حوزه مي باشد ولي به نظر مي‌رسد شكل دهي به رفتار اجتماعي و الگودهي نيازمند پژوهش و درك صحيح از نيازهاي مخاطبان مي‌باشد.

3-5)حوزه علم:عملكرد راديو در اين بخش با توجه به تكريم نخبگان و تلاش در جهت معرفي دستاوردهاي علمي كشور مناسب ارزيابي مي شود ولي شايسته است به علوم انساني و دوري جستن از ارزيابي علمي بر اساس ISI محوري توجه ويژه اي گردد.

4-5)حوزه اقتصاد: با توجه به نسبت گسترده و مستقيم موضوع اقتصاد با سبك زندگي  بسياري از برنامه هاي صدا در اين حوزه در جهت ترغيب مردم به حمايت از توليد داخل و اقتصاد ملي مي باشد . مهمترين مشكلات اين حوزه نيز عدم توجه مناسب به اصول بنيادين اقتصاد اسلامي از قبيل تقبيح ربا در سيستم بانكي،پرهيز از مصرف زدگي و اشرافي گري و رويكرد اقتصاد مقاومتي مي باشد كه نيازمند برنامه هاي جذاب و متفاوت مي باشد.

5-5) حوزه اخلاق : با توجه به اينكه اخلاقيات داراي گستره مفهومي و كاركردي فراوان مي‌باشد برنامه‌هاي راديو نيز به تناسب موضوعات آن از قبيل راستگويي،امانت داري ،ادب اسلامي و...برنامه‌هايي را با حضور نخبگان حوزوي و دانشگاهي تدارك ديده اند ولي متاسفانه همين صفات و آداب اخلاقي بارها توسط برنامه سازان و مجريان راديويي به عنوان رفتار مرجع اجتماعي در قالب بي‌احترامي به مخاطبين،بيان خارج از عرف و لمپن و...به شنوندگان منتقل ميگردد.

6-5) حوزه سايبر: راديو در اين حوزه به معرفي ابتكارات فضاي مجازي و مبحث امنيت سايبر پرداخته  است كه روندي رو به جلو مي باشد ولي نياز به تببين نحوه رفتار سايبري اشخاص در فضاي مجازي و توجه به حقوق و حريم انسان هاي در اين فضا و اهتمام خود عوامل برنامه ساز به رعايت اين مسائل بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

7-5) حوزه فراغت: اوقات فراغت و نوع پرداخت به آن به خصوص در شبكه راديويي جوان بايد مبتني بر مطالعات روزآمد و پژوهش هاي كافي باشد .با توجه به اينكه بيشترين زمان اوقات فراغت جوانان را رسانه ها در اختيار دارند بايد حساسيت لازم در اين زمينه به عمل آيد.
8-5) حوزه ورزش: برنامه هاي ورزشي كه اكثرا مخاطبين خاص خود را دارند در حوزه اطلاع رساني  عملكرد قابل قبولي داشتند ولي با پرداخت به حواشي بي مورد ورزشي بعضا موجبات بروز هيجانات كاذب و مذموم در مخاطبين مي گردد.


9-5) حوزه هنر:روند غالب برنامه هاي هنري صدا به خصوص در حوزه هنرهاي نمايشي به طور قابل توجهي نامانوس با ارزش هاي و آرمان هاي انقلاب اسلامي مي باشد كه معمولا اين برنامه ها به دليل رويكرد كليشه اي و شبه روشنفكري داراي مخاطبين كمي نيز مي باشند.متاسفانه رويكرد استراتژيك و راهبردي در پرداخت به مسائل هنري امري مغفول در راديو مي باشد.
10-5) حوزه مد:با توجه به كاركرد تصويري و نمايشي مقوله مد و آرايش ظاهري بيشتر برنامه‌هاي راديو به آسيب‌شناسي گفتگو محور در اين حوزه پرداخته اندكه عمده برنامه‌هاي اين بخش قابليت‌هاي الگو دهي را ندارند.

6-    آنچه مي توان از مجموع مباحث مذكور برداشت نمود اين مساله است كه مهمترين عامل عدم موفقيت صدا در معرفي ،تبيبن و ارتقاء شاخص هاي سبك زندگي ديني و ايراني عدم شناخت و درك صحيح از موضوع و فقدان پژوهش هاي كافي در اين حوزه مي باشد.متاسفانه نگاه صرف آسيب شناسانه به موضوع كه در مواقع بسيار همين نگاه منجر به بازتوليد يك آسيب جديد نيز براي مخاطبين ميگردد باعث به وجود آمدن يك رويكرد انفعالي و التقاطي در روند برنامه‌هاي صدا مي گردد و منجر به توليد برنامه هاي بي هدف و خنثي به دور از نياز هاي واقعي مي‌شود.

در ضمن جاي سوال است مراكز تحقيقاتي و پژوهشي معاونت صدا در چه بستري به ايفاي نقش مي پردازند و آيا نقشي در توليد برنامه ها دارند؟

7-    خاطر نشان ميشود در برخي برنامه هاي صدا سعي برنامه سازان محترم ،پرداخت به موضوعات روز آمد و متناسب با سبك زندگي ديني مي باشد ولي اكثر اين برنامه ها با فرمي خشك وكليشه‌اي و فارغ از قابليت هاي جذاب رسانه اي به مخاطبين عرضه ميگردد كه مورد استقبال قرار نمي گردد.

در پايان به اطلاع مي رساند گزارش مذكور از بررس برنامه هاي سه شبكه راديويي (ايران،جوان و تهران) به دست آمده است .بديهي است ساير شبكه هاي راديويي كه اكثرا تخصصي مي باشند فراخور رسالت خود و نسبت آن با موضوع سبك زندگي برنامه هايي داشته اند كه در جاي خود قابليت بررسي را دارند

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک (ایمیل):
* متن نظر شما: